dinsdag 28 oktober 2014

Mijn PKG-SCHAAL

We kregen de opdracht om via een website onze PKG-schaal in te vullen. Zo kregen we een beter beeld op "GELOVEN". Geloven we nu in iets of in niets? Hoever sta ik zelf met het een plaats geven van dit woord? Dankzij de PKG-schaal kwam dit duidelijker. Ook waren er soms wel zaken waarmee ik niet akkoord ging. Hieronder vind je mijn PKG-schaal.


Wanneer ik mijn PKG-schaal bekijk dan klopt die wel over het algemeen.

Het eerste kwadrant Orthodoxy of letterlijk geloof staat voor:
  1. Het geloof- absolute zekerheid = er is een persoonlijke god.
  2. Letterlijk interpreteren van bv. De Bijbel.
  3. Moeilijke geloofsvragen vermijden.
  4. Gezag van de kerk = Belangrijk
  5. Positieve gevoelens maar ook vrees voor schuld.
  6. Risico op fundamentalisme: De Bijbel heeft letterlijk gelijk.
  7. Etnocentrisme: Het denken, de waarheid ligt in je eigen godsdienst.
Als ik mijn PKG-schaal analyseer dan zie ik dat dit het minst bij mij aanleunt. Dit klopt ook wel want ik heb geen uitgesproken mening over wat God nu betekent voor mij. Ook ga ik de verhalen uit de Bijbel niet letterlijk gaan interpreteren. Ik sta open om andere godsdiensten te ontdekken en rituelen/gewoontes over te nemen van andere godsdiensten. Kortom ik geloof wel zeker dat er een God is maar in welke mate dat hij aanwezig is, is nog onbekend.

Het tweede kwadrant External critique of Letterlijk ongeloof staat voor:
  1. Wanneer het niet wetenschappelijk te bewijzen is, moet je het ook niet geloven.
  2. Atheïsme: er is geen god.
  3. Geloven roept negatieve gevoelens op.
  4. Risico: fundamentalisme in de wetenschap: de wetenschap heeft gelijk.
Wanneer ik het tweede kwadrant onder de loep neem dan zie ik dat ik hier gemiddeld op scoor, als ik een vergelijking maak met de andere kwadranten. Ik denk dat hier de doorslag gegeven is, door het feit dat ik wel geloof in een God maar dat ik nog niet weet wat hij betekent in mijn leven. Ik ben er niet mee akkoord om te zeggen dat er geen God is. Er zal wel een God aanwezig zijn. Ik ga ook niet akkoord met het feit dat de wetenschap gelijk heeft. De wetenschap heeft niet in alles gelijk. Op het vlak van geloof, heeft wetenschap geen verband in mijn ogen.

Het derde kwadrant Relativism of symbolisch ongeloof staat voor:
  1. Geen God: uitspraak over God en menselijke godservaring zijn relatief, bepaald door de tijd waarin ze geformuleerd zijn.
  2. Geen uitgesproken positieve of negatieve gevoelens over godsdienst.
  3. Ongeloof maar wel symboolgevoeligheid: tolerant t.o.v. religie.
  4. Geen criterium (Bijbel of wetenschap) over de absolute waarheid: ik wil weten of het waar is, maar dat weet je nooit zeker. God is een mogelijkheid, naast zoveel andere mogelijkheden.
Bij het derde kwadrant scoor ik ook gemiddeld. Het is nog niet mijn sterkste score. Als ik het derde kwadrant analyseer dan ben ik er wel deels mee akkoord. Ik heb geen uitgesproken positieve of negatieve gevoelens over godsdienst. Ik sta open voor alle culturen en niet enkel voor mijn eigen godsdienst. Wat de symboolgevoeligheid betreft, heb ik wel een geluksbrenger. Dit zie ik dan als symboolgevoeligheid. Ik heb die altijd bij mij wanneer ik wat extra steun nodig heb. Ik ben wel met de vragen bezig of God nu echt bestaat of niet. Graag zou ik hier een antwoord op krijgen. Maar ik heb geen andere mogelijkheden, dus hier ben ik dan niet mee akkoord. Wanneer er geen God is dan is er niet plots een nieuw persoon voor mij die een God zou kunnen voorstellen.

Het vierde kwadrant Second naivete of  symbolisch geloof staat voor:
  1. Geloven is een zoektocht: positief omgaan met geloofsonzekerheden: kritische geloofsvragen mogen niet uit de weg worden gegaan.
  2. Bijbel: interpretatie noodzakelijk. Geen historisch verslag, wel diepere waarheid in de teksten.
Het vierde kwadrant is mijn uitblinker, hier scoor ik het best. Wanneer ik het kwadrant analyseer dan leg ik mij hier niet volledig bij neer. Geloven is inderdaad een zoektocht voor mij omdat ik nog niet weet wat geloven voor mij betekent. Ik kan het woord geloven nog geen betekenis toekennen. Het is niet zo dat dit mij constant bezig houdt en dat ik actief opzoek ga naar een antwoord. Ik ben er maar weinig mee bezig maar het komt wel op de voorgrond wanneer een kennis/vriend overlijd. Ik ben niet akkoord met de interpretatie van de Bijbel. Ik aanschouw de Bijbel als een oud boek die vroeger is geschreven. Of er waarheden in de verhalen zitten, is voor mij een groot vraagteken.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten