dinsdag 28 oktober 2014

"Nederlands verplicht op de speelplaats"

We kregen de opdracht om drie casussen te lezen en er één uit te halen. Ik heb gekozen voor de casus: Nederlands verplicht op de speelplaats.
 In de casus kan je twee meningen lezen. Namelijk een mening waarbij men akkoord gaat met deze stelling en een mening waarbij men niet akkoord gaat met deze stelling. Ik ga niet akkoord met de stelling omdat wij als Belgen ook onze moedertaal praten op de speelplaats. Wanneer we ons tussen de kinderen begeven dan horen we niet alleen AN maar ook dialecten. Wij, Belgen mogen zowel tussentaal als onze moedertaal gebruiken dus waarom mogen allochtone kinderen dit dan niet?
Ik vind dat allochtone kinderen de kans moeten krijgen om te communiceren in hun moedertaal. Wij praten ook met onze vrienden in onze eigen moedertaal, dus zij moeten ook die kans krijgen. Wel zou ik afspreken met de kinderen om de moedertaal enkel en alleen te spreken op de speelplaats. In het klaslokaal moet er dan opnieuw Nederlands gesproken worden. Dit is veel voordeliger voor de leerkracht, want de leerkracht kan moeilijk les geven in drie verschillende talen. Dan zou de essentie van het lesgeven ook wat wegvallen. Wel vind ik dat allochtone kinderen extra begeleiding moeten krijgen om het Nederlands aan te leren. Wanneer ze gesteund worden door de school, en extra begeleiding krijgen, dan zullen ze veel sneller evolueren. Ook is het voor hen dan veel gemakkelijker om de lessen te volgen.

Kortom ik zou de allochtone kinderen niet verbieden om hun moedertaal te spreken op de speelplaats, enkel zou ik hun verbieden om hun moedertaal te spreken in de klas. Dit enkel en alleen maar om praktische redenen.

Wie de casus zelf nog eens wil lezen, kan deze vinden door op onderstaande link te klikken.
Nederlands verplicht op de speelplaats

Wat is jullie mening hierover? Delen jullie mijn mening? Of hebben jullie hier een andere mening over?

12 opmerkingen:

  1. Hey Ellen!

    Ik vind ook dat je gelijk hebt. Wij mogen op de speelplaats spreken zoals we willen, waarom zij dan niet?
    Voor mij was het ook heel belangrijk dat ze dan in de klas wel de omschakeling maken naar Nederlands, maar dit heb je zelf ook al mooi aangehaald.
    Stel je voor dat wij op reis gaan en wij moeten daar dan ook (met onze Nederlandstalige vrienden) de taal van het land spreken...
    Ik kan me niet herinneren dat ik met mijn ouders Frans spreek wanneer we naar Frankrijk gaan. Wel is het zo dat wanneer je met de bevolking daar spreekt, je je moet aanpassen aan hun.
    Misschien een rare vergelijking hiermee... Maar eigenlijk komt het wel op hetzelfde neer.

    Groetjes, Tessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Tessa
      Alvast bedankt voor je mening!
      Ik snap waarom je de vergelijking maakt met jouw reizen. Het zou raar zijn moest de bevolking zich aanpassen aan de toeristen. Dit is zowat de omgekeerde wereld! Ik denk dat mensen allochtonen nog te veel zien als "toerist". Allochtonen maken wel deel uit van onze bevolking en zijn net als jij en ik Belgen. Daarom ontstaat hier waarschijnlijk verwarring rond.

      Groetjes Ellen

      Verwijderen
  2. De verplichting om Nederlands te praten vind ik niet slecht aangezien de studenten er zelf een persoonlijk voordeel uithalen wanneer ze de taal die ze minder beheersen, meer oefenen. Er straffen opzetten gaat voor mij te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste

      Ik deel uw mening. Het is inderdaad een pluspunt voor de kinderen dat ze de taal beter onder de knie krijgen. Maar straffen opzetten? Dit gaat inderdaad te ver! De kinderen mogen net zoals wij Belgen hun taal spreken. Ik vind dat het net is als de Belgen verbieden om dialect te praten. Als je West-Vlamingen ziet op de tv dan kan je die gemakkelijk onderscheiden. Ze doen hun best maar ze kunnen zich niet verstoppen. Allochtone kinderen moeten hun taal ook niet verstoppen

      Groetjes Ellen

      Verwijderen
  3. Hey!

    Jouw mening lezen op deze casus heeft bij mij ook de ogen geopend. Eerst was ik van mening dat enkel Nederlands op de speelplaats een goed idee was. Maar nu ik lees hoe jij hier tegenover staat moet ik wel zeggen dat mijn visie al wat veranderd is.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Jennifer!

      Ik ben blij dat ik jouw een nieuwe visie op het artikel heb bijgebracht! Ik sta natuurlijk ook open voor jouw mening! Ik kom jouw pagina vast en zeker eens bezoeken!

      Groetjes Ellen

      Verwijderen
  4. Dag Ellen

    Ik vind het geen gemakkelijk onderwerp om een mening over te vormen. Ik kan eigenlijk wel begrijpen waarom ze het zouden verbieden. Als ik dit artikel las, moest ik meteen denken aan iets wat ikzelf heb meegemaakt. Op mijn school zaten allochtone kinderen en telkens wanneer ze in hun taal aan het praten waren, wist iedereen dat ze aan het roddelen waren en dat ze dus misbruik maakten van hun taal. In dat opzicht kan ik dus wel begrijpen waarom ze het zouden afschaffen. Aan de andere kant heb je eigenlijk ook wel gelijk dat het niet echt fair is. Het is misschien wel wat discriminerend als je het niet meer zou toelaten. Wij spreken inderdaad ook onze dialecten en daar is helemaal niets mis mee. Het heeft zo zijn voor- en nadelen.

    Liefs Lena x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Lena

      Nu ik jouw mening heb gelezen, dan snap ik ze wel! Maar ik heb hier toch één bedenking bij, Denken zij dan niet net hetzelfde over ons? Wanneer wij in ons dialect praten en zij verstaan ons niet, dan denken ze ook vast en zeker dat we aan het roddelen zijn over hen, niet?

      Groetjes Ellen

      Verwijderen
    2. Dag Ellen
      Ik denk persoonlijk dat dit niet zo over komt bij hen. Als zij opgroeien in een streek waar een bepaald dialect gesproken wordt, denk ik dat ze onze taal wel zouden begrijpen. Ik kan het misschien wel fout over, maar toch blijf ik bij mijn menig.

      Grtjs x

      Verwijderen
    3. Dag Lena
      Ik ben blij dat je jouw mening wou delen met mij! Ik neem jouw visie zeker mee.

      Groetjes Ellen

      Verwijderen
  5. Hey Ellen

    Ik heb ook die casus genomen en mijn mening is dat ze moeten verplichten om Nederlands te praten op de speelplaats. Volgens mij kan dat alleen maar positief zijn voor hun taalontwikkeling. Het is zoals Lena zegt, allochtone kinderen die tegen elkaar aan het praten zijn op de speelplaats zijn gegarandeerd aan het roddelen. Dat is helemaal niet leuk voor de anderen. Ik vind, als mensen naar België verhuizen moeten ze zich o.a. aanpassen aan de taal. Daarom is het van belang dat kinderen van jongs af aan de taal goed beheersen, aangezien kinderen als sponzen zijn en dus alles heel snel opnemen.
    Tussentaal praten gebeurt zeker door Nederlandstalige kinderen, maar ik vind dat niet te vergelijken met het Marokkaans of Turks of een andere taal. Tussentaal is tenslotte afgeleid uit het Algemeen Nederlands, Marokkaans is een compleet andere taal.
    Ook om de sociale ontwikkeling van kinderen te stimuleren, is het belangrijk dat kinderen vriendjes maken op de speelplaats en dat zullen ze enkel kunnen door Nederlands te praten. Kinderen leren ook veel van elkaar en kunnen zo de taal van elkaar leren.
    Ik heb natuurlijk alle begrip voor jouw mening over deze casus. Elk zijn eigen mening, he. Ik denk dat dit een onderwerp is waar veel verschillende meningen over bestaan. Je kan je mening goed verwoorden en dat is waar het om draait!

    Groetjes!
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Annelies!

      Ik sta open voor jouw mening! Ik snap waar je naartoe wilt.
      Wanneer ik jouw mening las dan begreep ik wel waarom je er zo over dacht.
      Het is inderdaad geen gemakkelijk onderwerp om te bespreken! Maar ik neem je mening wel mee in mijn visie! Ik had het nog niet op deze manier bekeken!
      Bedankt voor je verruiming!

      Groetjes Ellen!

      Verwijderen